لباس عروس کردی یکی از زیباترین و جذاب ترین مدل لباس عروس است که طرفداران زیادی دارد. لباس عروس کردی دارای تنوع رنگ زیادی است و رنگ ها در بین مردم کرد اهمیت زیادی دارد که این قاعده از لباس عروس کردی پوشیده نیست. پارچه های استفاده شده در لبتس عروس کردی زرق و برق و رنگ های شادی دارند. عموما لباس عروس رنگی در بین مردم کرد ارومیه ، کرد سنندج ، رواج دارد و تفاوتی در مدل لباس عروس کرد مهاباد و سایر کرد ها دیده نمیشود. مزون لباس عروس پاریس با داشتن خیاطان ماهر و با تجربه میتواند انواع  مدل لباس عروس از جمله لباس عروس کردی را برای شما با توجه به سلیقه خود طراحی و بدوزد. در ادامه با ویژگی های مدل لباس عروس کردی آشنا میشویم.

لباس کردی چیست ؟

لباس کردی انواع مختلفی مانند مدل لباس عروس کرد سقزی ، لباس عروس کرد مهاباد ، لباس عروس کرد ارومیه و… را دارد. لباس عروس کردی استایل متفاوتی نسبت به سایر لباس عروس ها دارد و مهم ترین ویژگی آن رنگی بودن است که از شال کردی ، و پارچهخ های پر زرق و برق در دوخت آن اسفاده میشود و به دلیل با کیفیت بودن پارچه قیمت بالایی دارد.

ویژگی لباس عروس کردی چیست ؟

مهم ترین ویژگی لباس عروس کردی شال ابریشمی ، پارچه پر زرق و برق رنگی ، پارچه پولک دار و منگوله دار ، از رایج ترین نشانه ها هستند. لباس عروس کردی برای داماد ها نیز تفاوت خاصی دارد که مهم ترین ویژگی آن استفاده از کمربند  در لباس کردی است.

از مهم ترین ویژگی های لباس عروس کردی سنگ دوزی زیاد و طلایی آن به همراه پولک دوزی در قسمت آستین و کمربند لباس عروس است که قیمت این نوع لباس عروس کردی را بسیار بالا برده است. مزون لباس عروس پاریس باتوجه به سلیقه شما عزیزان متنوع ترین و قیمت مناسب ترین لباس عروس کردی را برای شما طراحی و میدوزد.

رنگ لباس عروس کردی :

همان طور که در بالا اشاره شد رنگ در لباس عروس گردی اهمیت زیادی دارد در مدل لباس عروس کردی رنگ قرمز بیشترین استفاده را دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار است.  کرد ها عموما از رنگ های شاد مانند سبز ، ابی ، قرمزو …. زیاد استفاده می کنند تا روحیه خوبی در زندگی داشته باشند. سایر رنگ ها مانند نارنجی ، زرد ، سبز و… در مدل لباس عهروس کرد مهاباد ، کرد ارومیه  زیاد دیده میشود

لباس عروس پوشیده

اجزا لباس عروس کری :

جافی :

جافی همان شلوار کردی زنانه است که در قسمت بالا گشاد و در قسمت مچ تنگ میشود جنس جافی از نخ سبک و نرم است البته جنس و کیفیت متفاوتی دارد. این نوع شلوار عموما در مراسم عروسی و مراسم های سنتی زیاد استفاده میشود.

کراس :

کراس پیراهن بلند ساده است که دوختی ساده دارد ولی بر روی آن تکه های مختلف لباس رنگی میپوشند. کراس شکلی ازاد دارد و در قسمت پایین تنه گشاد است. و از پارچه های گرانبها تولید میشود.

شال کمری :

بر روی پیراهن بلند خود عروس خانم ها شال کمری که طول حدود 8 متر و عرض 40 سانتدارد می بنند. و معمولا از پارچه های گلدار و رنگی استفاده میشود. ولی شال کمری آقایان رنگی ساده دارد.

کلنجه :

زنانی که علاقه به جلیزقه دارند. این جلیقه در مناطق مختلف کردنشین می‌تواند شکل و حتی اسم‌های مختلفی داشته باشد. به طور مثال در منطقه هورامان به آن سوخمه می‌گویند. کلنجه همان جلیقه‌ای است که زنان کرد روی پیراهن بلند خود می‌پوشند و یکی از بخش‌های فاخر و زیبای لباس کردی است.

 

این جلیقه یا نیم‌تنه گاهی دارای آستین‌های بلندی است و در قسمت مچ دست تنگ می‌شود. کلنجه معمولا از پارچه مخمل به رنگ‌های زرشکی، یشمی یا قرمز دوخته می‌شود و روی آن نیز انواع رودوزی‌های زیبای سنتی مثل سِرمه‌دوزی، پولک‌دوزی و منجوق‌دوزی انجام می‌شود. زنان کرد گاهی لباسی بلند به نام قبا بر روی کلنجه می‌پوشند که تا مچ پا می‌رسد.

 

انواع پوشش پا در پوشاک کردی زنانه

پوشش پا شامل جوراب و کفش در پوشاک کردی، به‌خصوص در مناطق غربی کشور که زمستان‌های سختی دارد، اهمیت زیادی دارد. زنان کرد معمولا جوراب‌های پشمی نقش و نگاردار به پا می‌کنند. کفش زنان کردی می‌تواند از جنس چرم یک‌تکه باشد که در قسمت جلو تیز می‌شود و منگوله‌ای روی آن قرار می‌گیرد. زنان کرد قوچان کفشی به نام کومخ به پا می‌کنند. کومخ از تیماج یا چرم بز دوخته می‌شود و در قسمت جلویی نوک تیز و برگشته دارد. کومخ معمولا به رنگ سبز است اما رویه و کناره‌های آن با استفاده از نخ‌های رنگین و ابریشمی تزئین می‌شود.

 

جمع بندی :

در این مقاله به بررسی ویژگی لباس عروس کردی و اجزا آن پرداختیم. به دلیل این که از پارچه های با کیفیت و رفوب در دوخت این نوع لباس عروس استفاده میشود قیمت بالایی دارند. مزون لباس عروس پاریس با چندین سال سابقه در زمینه دوخت انواع لباس عروس میتواند با قیمت مناسب انواع لباس عروس ، کردی ، لباس عروس شمالی ، لباس عروس عربی و… را باتوجه به سلیقه شنما بدوزد برای اگاهی از انواع مدل لباس عروس به وبسایت عروس پاریس مراجعه کنید.