امروزه انتخاب لباس عروس بستگی به سلیقه ، نوع فرهنگ و تاریخچه لباس عروس آن قومیت انتخاب میشود. رنگ سفید لباس عروس معنا و مفهوم خاص خود را دارد که نشانه روشنی و سفید بختی عروس و داماد است. در زمان گذشته خانواده های سلطنتی از پارچه های گران قیمت برای دوخت لباس عروس استفاده می کردنند همچنین لباس عروس سنتی در آن زمان بیشتر مورد استقبال قرار گرفته بود. مزون لباس عروس پاریس در این مقاله به بررسی تاریخچه انواع لباس عروس می پردازد.

علت انتخاب رنگ سفید لباس عروس :

در زمان گذشته رنگ آبی نماد پاک دامنی و خوشبختی بود و بیشتر لباس عروس ها رنگ آبی بود. اما ملکه ویکتوریا تصمیم گرفت رنگ سفید را به عنوان پاک دامنی و صمیمیت بین همسران انتخاب کند.  لباس عروس هایی که در دنیا با رنگ دیگری دوخته میشوند هرکدام نشانه ای دارد به عنوان مثال رنگ خاکستری یعنی به راه دوری خواهید رفت ، رنگ سیاه آرزوی بازگشت را دارید ، رنگ قرمر ارزوی مرگ را دارید ، و تنها رنگ سفید نشانه پاک دامنی و خوشبختی و رضایت است.

لباس عروس بعد از جنگ جهانی اول :

در همه قرن ها برای لباس عروس از پارچه های با کیفیت ، تزئینات و سنگ دوزی های گران قیمت استفاده میشد تا کیفیت و طرح لباس عروس بیشتر شود. لباس عروس در آن زمان انعکاس ثروت و موقعیت اجتماعی عروس و داماد بود. اما بعد از جنگ جهانی اول لباس عروس ها حالت ساده با دامن های کوتاه به خود گرفت .

لباس عروس سنتی :

در فرهنگ ایران لباس عروس سنتی در بین کرد ها ، ترک ها ، ترکمن ها بسیار رایج است ممکن است جوانان امروزی زیاد از این مدل لباس عروس استقبال نکنند ولی دوست دارند برای چند دقیقه بپوشند و عکس یادگاری بگیرند. در کشورهای دیگر هم مردم سنتی همین روش را دارند. مثلا ژاپنی‌ها همچنان در مراسم ازدواجشان لباس سنتی یا همان كیمونو را بر تن می‌كنند. داماد با پوشیدن كیمونو مشكی و عروس با پوشیدن كیمونو سفید در مراسم رسمی ‌ازدواج حضور پیدا می‌كنند. در مالزی، لباس و شال و کلاه رنگی و محلی به تن می کنند. ترک ها کمربند قرمز معروف شان را به کمر عروس می بندند و هندی ها لباس قرمز به عروس می پوشانند چون معتقدند قرمز نمادی از خوش‌یمنی است. لباس عروس هندی، همان ساری است كه از پارچه ابریشمی ‌قرمز رنگ تهیه شده و روی آن جواهر، سنگ یا كریستال دوخته می‌شود

لباس عروس یقه باز

لباس عروس قرن جدید :

 لباس عروس در قرن 1950 متحول شد و بیشتر از همه بر روی فرم بدن و شخصیت عروس خانم تاکیید شد.  درقرن 2022 تقریبا همه مدل لباس عروس در مراسم عروسی استفاده میشود که طراحی و تزیئنات بسیار شیک و مجللی باتوجه به سلیقه و فرم بدن اجرا میشود با توجه به تنوع در نوع پارچه ، و طراحی های به روز تنوع در لباس عروس بسیار زیاد شده به طوری که در مزون لباس عروس پاریس همه مدل لباس عروس موجود است.

برخی از تغیرات لباس عروس در 100 سال گذشته :

1 تغیر دامن لباس عروس گشاد به دامن جذب و راسته

2 بلند و کوتاه شدن و حذف استین لباس عروس

3 تغیر در قد لباس عروس به صورت دنباله های بلندو بالعکس لباس عروس کوتاه

4 سنگ کاری و تزیئناتی مانند پولک کاری و دانتل دوزی بر روی لباس عروس

انواع لباس عروس :

لباس عروس مدل ماهی

لباس عروس آستین دار

لباس عروس دنباله دار

لباس عروس دامن پفی

برای اگاهی و اطلاعات کافی درباره هریک از لباس عروس ها میتوانید به مقاله ای با عنوان انواع مدل لباس عروس که در وبسایت عروس پاریس قرار داده شده مراجعه کنید

 جمع بندی :  باتوجه به بررسی انواع مدل لباس عروس و تاریخچه لباس عروس باتوجه به فرهنگ و آداب و رسوم منطقه و کشور خود میتوانید بهترین لباس عروس را انتخاب کنید.